BLACK FRIDAY: Obmane trgovaca o kojima smo pisali za list “Danas”
Za početak, važno je istaći da trgovac nema zakonska ograničenja kada je reč o formiranju cene proizvoda ili usluge koju nudi na tržištu – trgovac samostalno formira cenu uzimajući u obzir različite faktore, te se formiranom cenom za proizvod ili uslugu koju nudi i pozicionira na tržištu.
Kada govorimo o obavezama trgovca u pogledu prodajne cene proizvoda, zakonska ograničenja odnose se pre svega na način isticanja prodajne cene – prodajna cena mora biti istaknuta tako da potrošačima bude čitka, nedvosmislena i lako uočljiva, te da na bilo koji način potrošača ne dovede u zabludu koja će ga navesti da se odluči za kupovinu određenog proizvoda, koji možda pod drugim okolnostima ne bi kupio. Sa druge strane, naročito su bitna zakonska ograničenja koja se tiču tzv. prodajnih podsticaja. Na osnovu Zakona o trgovini, trgovac je u slučaju robe sa sniženom cenom dužan da istakne na koji se proizvod odnosi snižena cena, pod kojim uslovima i u kom vremenskom period važi snižena cena, a takodje ima i obavezu da pored snižene cene proizvoda, jasno istakne i prethodnu “redovnu” cenu. U periodima kada su aktuelni tzv. prodajni podsticaji, kao što je slučaj sa trendom konzumerizma “Crni petak”, trgovci neretko pokušavaju da zloupotrebe činjenicu da će potražnja odredjene robe ili proizvoda biti u mnogome veća, te neki od njih neposredno pred akcijski period podignu postojeću cenu određenog proizvoda, da bi je pred početak perioda prodajnog podsticaja snizili u manjem ili većem procentu, čime stvaraju privid i iluziju akcijske i snižene cene proizvoda u odnosu na cenu na koju su potrošači navikli.
Potrošačima treba ukazati na to da se ovakav vid marketinške i tržišne manipulacije od strane trgovaca može podvesti pod zakonom kažnjivo ponašanje, odnosno pod pojam obmanjujuće poslovne prakse. Prema odredbama Zakona o zaštiti potrošača, jednim vidom obmanjujuće poslovne prakse smatra se i praksa trgovca kojom navodi ili preti da navede potrošača da donese ekonomsku odluku koju inače ne bi doneo, tako što dovodi prosečnog potrošača u zabludu u pogledu cene ili načina na koji je cena obračunata ili postojanja određenih pogodnosti u pogledu cene. Odredbe istog zakona su takve da bi ovaj vid obmanjivanja potrošača trgovca mogao da suoči sa novčanom sankcijom u rasponu od 300.000,00 dinara do 2.000.000,00 dinara. Potrošačima se savetuje da se dobro upoznaju sa svojim pravima i načinom njihove zaštite koje jemče pre svega Zakon o zaštiti potrošača, a zatim i Zakon o trgovini i Zakon o oglašavanju, a ukoliko smatraju da je trgovac na ovaj ili drugi način prekršio kodeks dobrog poslovanja, potrošačima se savetuje da trgovcu na to neposredno ukažu, obaveste nadležne državne organe i preduzmu sva potrebna pravna sredstva koja su im za zaštitu njihovih prava zagarantovana.