ODGOVORNOST TRGOVCA – ZAŠTITA POTROŠAČA – KOJA SU VAŠA PRAVA?
ODGOVORNOST TRGOVCA
Da li ste znali da je trgovac prema Zakonu o zaštiti potrošača odgovoran za nesaobraznost robe koji se pojavi u roku od dve godine od dana prelaska rizka na potrošača.
Kod prodaje polvne robe, može se ugovoriti kraći rok u kome prodavac odgovara za nesaobraznost, ali taj rok ne može biti kraći od jedne godine.
ŠTA ZNAČI SAOBRAZNOST?
Saobraznost znači da neka stvar koju ste kupili ima sledeć karakteristike:
1) da odgovara opisu koji je dao prodavac i ako ima svojstva robe koju je prodavac pokazao potrošaču kao uzorak ili model;
2) da ima svojstva potrebna za naročitu upotrebu za koju je potrošač nabavlja, a koja je bila poznata prodavcu ili mu je morala biti poznata u vreme zaključenja ugovora;
3) da ima svojstva potrebna za redovnu upotrebu robe iste vrste;
4) da po kvalitetu i funkcionisanju odgovara onome što je uobičajeno kod robe iste vrste i što potrošač može osnovano da očekuje s obzirom na prirodu robe i javna obećanja o posebnim svojstvima robe data od strane prodavca, proizvođača ili njihovih predstavnika, naročito ako je obećanje učinjeno putem oglasa ili na ambalaži robe.
PRAVA POTROŠAČA
Ako isporučena roba nije saobrazna ugovoru, potrošač koji je obavestio prodavca o nesaobraznosti ima pravo da zahteva od prodavca da otkloni nesaobraznost, bez naknade, opravkom ili zamenom ili da zahteva odgovarajuće umanjenje cene ili da raskine ugovor u pogledu te robe.
Vrlo je bitno naglasiti da zakon eksplicitno daje mogućnost potrošaču da bira između opravke ili zamene kao načina otklanjanja nesaobraznosti robe. Ovo trgovci često pokušavaju da zanemare i na taj način povređuju prava potrošača.
Sve troškove koji su neophodni da bi roba postala saobrazna ugovoru, a naročito troškove rada, materijala, preuzimanja i isporuke, snosi prodavac.
PRIMER
Ako ste, na primer, kupili televozor u prodavnici tehnike i posle nekoliko dana korišćenja primetite da televizor manifestuje neki nedostatak u svom radu ili je oštećen, imate pravo da se obratite trgovcu i da zahtevate opravku ili zamenu. Kod neke specifične vrste robe kod koje nije moguća opravka ili zamena imate pravo zahtevate odgovarajuće umanjenje cene ili raskid ugovora u kom slučaju bi trgovac bio dužan da Vam vrati novac.
Napomena: na odnose potrošača i trgovca primenjuje se Zakon o zaštiti potrošača, s tim da je potrebno da je potrošač fizičko lice, a trgovac pravno lice, preduzetnik ili fizičko lice koje nastupa na tržištu u okviru svoje poslovne delatnosti ili u druge komercijalne svrhe.